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2023
Oh! to speak of worlds hidden in magic sight. Lost between a whisper and a sigh. Up in fiery wings a phoenix takes flight. Behind the appearance of a bird’s morning cry. There is more than what meets the eye. There are new suns in the wounded why. Would that the dreamer climb lower till She arrives into the throbbing places where night is still.*
Ash emerges from an event of radical transformation, destruction, and the beginning of what has not yet become. It is past, present, and future all at once; it represents a transition in which beginning and end merge. Its substance is dusty and porous – ash inevitably changes the conditions of its environment. Marei Loellmann collected lava ash from drive- ways, residents’ gardens, and roadsides around La Palma in 2022 after the volcanic eruption on the island. She processes the volcanic ash from sharp-edged molten magma into a wearable textile in order to bring the material containing the event close to the body. The transformation into the textile occurs with the inclusion of found materials that in themselves reference global infrastructures and logistics, capital, resources, and human labour. The repetitive physical processes of rubbing, rolling, dipping and folding, patching, weaving, and quilting together become actions in which all the bodies involved interact. As an embodied touch the textile becomes a carrier, a material manifestation, and a metaphorical container for the entanglements and parallelism of nurturing and toxic states, of destruction and new beginnings, vulnerability and transience, hope and continuity.
186 x 128 cm
Photos: Michael Depasquale / * quote: Bayo Akomolafe
Mother of Time and Daughter of Destruction, your feet are light upon the waters
2022 - 2023
Oh! to speak of worlds hidden in magic sight. Lost between a whisper and a sigh. Up in fiery wings a phoenix takes flight. Behind the appearance of a bird’s morning cry. There is more than what meets the eye. There are new suns in the wounded why. Would that the dreamer climb lower till She arrives into the throbbing places where night is still. (Bayo Akomolafe)
(english) Asche geht aus einem Ereignis der radikalen Transformation, Zerstörung und dem Beginn von dem, was noch nicht ist, hervor. Sie ist Vergangenheit, Gegenwart und Zukunft zugleich; sie stellt einen Übergang dar, in dem Anfang und Ende ineinander verschmelzen. Ihre Substanz ist staubig und porös – Asche verändert unweigerlich die Bedingungen ihrer Umgebung. Die Textilarbeiten sind aus Lavaasche gefertigt, die Marei Loellmann 2022 nach dem Vulkanausbruch auf La Palma gesammelt hat. Die Vulkanasche aus scharfkantig geschmolzenem Magma verarbeitet sie in ein Textil, um so das Material mit dem darin gespeicherten Ereignis in die Nähe des Körpers zu bringen. Die Umwandlung in das Textile vollzieht sich unter Einbeziehung gefundener Materialien, die in sich auf globale Infrastrukturen und Logistik, Kapital, Ressourcen und menschliche Arbeit verweisen. Die sich wiederholenden physischen Prozesse wie das Einreiben, Wälzen, Eintauchen und Falten, Flicken, Weben und Zusammensteppen werden zu Handlungen, in denen alle beteiligten Körper miteinander interagieren. Als verkörperte Berührung wird das Textile hier zum Träger, zur materiellen Manifestation und zum metaphorischen Behälter für die Verstrickungen und Parallelität von nährenden und toxischen Zuständen, von Zerstörung und Neubeginn, Verletzlichkeit und Vergänglichkeit, Hoffnung und Kontinuität.
Vulkanasche, Spanngurte, Seile, Leinen, Nieten, handgesteppte Seide
128 x 186 x 0,2cm
Foto: Michael Depasquale